Om frodningen av klasser Del 1

Sverige är inte klasslöst. Klyftorna har ökat det senaste decenniet och nu gör borgarna allt i sin makt att förstärka klasskillnaderna. Detta har de gjort på många olika sätt den senaste mandatperioden. Jag ska kommentera några utav de och försöka se vad konsekvenserna av det blir.
.
Idag behandlar jag skolan och gymnasiereformen 2011.
Redan i början av mandatperioden genomförde högerblocket en förändring vad gäller gymnasiet. Efter den kunde olika gymnasier konkurrera om elever. Detta medförde att skolorna i all hast startade nya program som lät mer lockande än Natur - Natur. Nu finns det oerhört mycket olika program i Sverige. I gymnasiereformen som genomförs under 2011 kommer det bli mer kontroll på vilka nya program skolorna startar. Det ses allmänt som något bra i den här reformen men denna förändring behövs enbart för att korrigera den tidigare reformen.
.
Den andra delen i GY2011 innebär att elever som läser praktiska program inte längre ska få högskolebehörighet. Det kommer alltså inte läsa lika mycket teoretiska ämnen längre. Denna del genomförs på grund utav att enbart 30% av eleverna på gymnasiet går ut med fullständiga betyg. Ett sätt, som borgarna nu ska demonstrera är förstås att sänka kraven på elever. Det medför att vi i Sverige kommer att ha en mindre utbildad befolkning om denna reform får några år på nacken. Denna del är inte positiv på något sätt förutom när man kollar på statistiken för hur många som går ut gymnasiet med fullständiga betyg.
.
Borgarna förespråkar bemmaningsföretag och en snabbt skiftande arbetsmarknad(Inte jag!).  Det betyder att man behöver människor som är flexibla och kan jobba med vad som helst när som helst. Samtidigt tycker de att man ska välja sitt yrke när man är 15 år. Var går det ihop? Eleverna delas redan i 15 års ålder in i två grupper; Arbetare och utbildade. I en tid där arbetarrörelsen sakta kvävs och främlingsfientlighet är ett substitut till den är det ytterst olämpligt att gör en majoritet av de unga åldersgrupperna mer obildade. Okunskap leder till  främlingfientlighet. Denna strömning inom politiken är uppskattad från borgarnas håll därför att den splittrar arbetarna i två läger och man har en stolt plats i mitten.
.
GY2011 är ännu ett exempel på hur borgarna kringgår problem i samhället genom att försämra förhållandena för vissa människor istället för att satsa extra resurser på de 30% som inte klarar gymnasieutbildningen. Vad gör man inte för sänkta skatter?
.
Tyck väl och brinn mycket!

Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag har ett lite ambivalent förhållande till det där med lärlingsutbildning. Jag håller med dig om att man inte ska behöva välja sin framtid när man är 15, att det skapar ännu tydligare klasser med en djupare avgrund emellan. Samtidigt undrar jag hur bra en sk. skoltrött ungdom mår efter att ha plågat sig igenom ännu mer av det den redan känner sig dålig på. Och för att återigen argumentera emot mig själv så skulle jag vilja hävda att om en elev blivit skoltrött efter 9 år i skolan så är det egentligen i själva utbildningen som felet ligger. Mm, statistiken ja... Hur skulle den se ut med en skola utan betyg?

2010-10-27 @ 06:04:01
Postat av: Ivan

Tror du skulle digga den här lilla essän: http://longtail.typepad.com/the_long_tail/2005/02/transistors_don.html (troligen skulle du bli på gott humör av hela boken, The Long Tail)

2011-05-04 @ 00:11:07
URL: http://tappinginto.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0