Elias om valstrategier

På en av centerpartiets valaffischer stod det:
.
Alliansparti
Prioriterar miljön
Framtidsinriktat
.
På en av folkpartiets:
Kärnkraft - för miljöns skull
.
På en av moderaternas:
Denna tids miljöparti
.
Jag är inte en van väljare och har inte varit politiskt insatt i årtionden men är det verkligen såhär valkampanjen ska se ut? De rödgröna är inte heller prickfria men med min opartiska syn tycker jag förstås att de blåas är mycket värre (om du också är opartisk fast åt andra hållet får du gärna säga vad de rödgröna hycklar med).
.
Det är svårt med grupper. Man vill inte dela in människor i grupper men ändå behövs det för att enkelt kunna behandla deras generella sätt. Inför valet finns det vissa olika grupper: De som ha bestämt sig(vi kallar de bollarna), de som inte har bestämt sig men är intresserade av politik(bilarna) och de som inte har bestämt sig och inte är intresserade av politik(bullarna). Bullarna har minst procentuellt valdeltagande och bilarna är minst i antal. Kanske.
.
När man som parti bestämmer sig för en valstrategi är bollarna ointressanta. Huruvida det är bilarna eller bullarna som ska erövras råder det olika meningar om. Jag anser att partierna borde vara mest intresserade av att få bilarna på sin sida medan alla Sveriges riksdagspartier verkar vara överens om att bullarna är viktigast. Detta ser man på till exempel de ovanstående utdragen ur valkampanjen. Man fokuserar inget som helst på vilken ideologi partiet står för utan bara vad bullarna vill se, eller vad man tror de vill se.
.
Detta är en följd av blockpolitiken eftersom ideologier helt plötsligt har blivit ointressanta. Tydligen? Jag tycker det är en oerhörd brist i Sverige idag och jag hoppas att blockpolitiken upphör snarast. Det tycker jag på grund utav att bullarna skiter i de flesta saker förutom sin egen vinning och efter som alla partier numera verkar stå för miljösympatier, välfärd, mer jobb etc. blir valet väldigt svårt. Självklart vill alla partier att Sverige ska må bättre men det är helt ointressant och självklart. Istället måste man fokusera på hur man vill komma dit, alltså ideologier.
.
När alla partier i riksdagen verkar vara samma parti fattar bullen att Sverige kommer bli "bättre" oavsett vilket parti hon röstar på och det enda hon stör sig på i vardagen är invandrarna som dominerar Efterlyst och inte förstår vad man säger. Sveriges skolor måste ge grundläggande kunskaper om varje parti. Inte bara att de vill göra det bättre utan också hur och varför.
.
Alliansens nya gymnasieskola är i grunden helt ok tycker jag. Varför ska man läsa matte om man ska bli lastbilschaufför? Det finns ett fundamentalt fel dock. Alla ska läsa samhällskunskap och särskilt politik för annars vet ingen hur partierna ska göra Sverige bättre och man fel parti.
.
Hata mig! Älska mig! Vad tycker du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0