Val 2014

Snart är det val och då ska de röda segra igen! Men hur ska de göra det? Borgarna har gjort en strålande valkampanj. De har hela tiden lyckats föra in debatten på vad den enskilda människan tjänar på olika reformer, inte vad samhället och hela Sveriges befolkning tjänar. Mer än hälften av Sveriges röstberättigade befolkning har jobb och en säker och trygg tillvaro, således tror de att de inte kommer behöva några sociala tryggheter när de en gång hamnar utanför. Nästa val ska de rödgröna satsa på den ideologiska debatten och då är det de som ska styra i vilken riktning debatten ska gå. Ett område som funkar som exempel på ideologisk debatt är skattesänkningarna. Visst vill svensken ha mer i plånboken men till vilket pris? Vad är konsekvenserna av borgarnas drastiska lönesänkningar?
.
Ärligt talat förstår inte jag att den största gruppen i Sverige vill att de rika ska bli rikare och de fattiga fattigare. (Ja, det finns fattiga i Sverige) Borg, Bildt och Reinfeldt är tre kloka karlar. Allt de säger uppfattas av svenska befolkningen som fakta, inte som förvridna siffror. Man litar på de och det är skrämmande. Faktum är att de är lika stora hycklare som vilken politiker som helst. Man ska inte lita på politiker.
.
När jag bodde i Sandefjord jobbade jag genom ett bemmaningsföretag och hade en härlig gemenskap med andra vänsterorienterade människor. Jag saknar det här i Stockholm. Jag märker hur jag har förskjutits på det röd-blåa sträcket, inte när det gäller vad jag aktivt tar ställning till. Det handlar istället om att jag börjar acceptera saker som jag inte skulle göra innan. Elden som brann i mig på fabriken i Norge kvävs av storstadsmyllret och studierna. Den här helgen har givit elden en rejäl syreblåst. Jag har nämligen kollat på Svts filmserie "Upp till kamp" för första gången(!). "Upp till kamp" rekommenderas så klart. Jag vill och måste kämpa för saker. Just nu handlar det om Stockholms inhumana bostadssituation.
.
Nästa gång kommer jag skriva om svenskars syn på alkohol och det här är inget mindre än en egen minnesnotering.
HAT!

Kommentarer
Postat av: julia

Sedan valet 2010 har jag funderat på att engagera mig aktivt i politiken. Funderar på det. Undrar om det räknas som "att göra något kul". Men en sak är säker, vi måste upp till kamp! 2014, det blir ett bra val känner jag på mig.

2010-09-27 @ 19:46:35
Postat av: Elias

Det gör jag med! Kamp!

2010-09-30 @ 00:00:41
Postat av: Linus

Det är bra med inre bränder, det är det som driver oss.



Å andra sidan är det viktigt att mitt i sin ideologiska drivkraft ändå inte mista verklighetsförankringen. Personligen är jag övertygad om att exempelvis Vänsterpartiet, trots sin vettiga politik, inte går så bra i allmänhet eftersom de dels är lite för radikala för folk i allmänhet, som skräms bort av det, och dessutom tenderar deras politiska mål sakna verklighetsförankring i viss mån, vilket gör att folk i allmänhet viftar bort dem som oseriösa. Detta är synd, men, tror jag, en anledning till att Alliansens kostymklädda plånbokspolitik gått hem hos folk. Det och på grund av deras skickliga valstrateger. Sen är det, precis som du säger, förjävligt att det än en gång har blivit just plånboken som avgjort valet. Men människor har en tendens att tänka kortsiktigt, och då låter den där skattesänkningen ganska lockande. Vi lever i ett alltmer individualiserat samhälle; det är var man för sig, och medmänskligheten tenderar att hamna i skymundan.

2010-10-07 @ 00:03:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0